Eric Paquette

Eric Paquette
Professeur
Degrees B.Sc. (Université de Sherbrooke), M.Sc., Ph.D. (Université de Montréal)
Office A-4460
Presentation

Département de génie logiciel et des TI

Research interests:

  • Information and Communications Technologies

Research areas:

  • Computer graphics
  • Realistic image synthesis
  • Natural phenomena simulation
  • Illumination
  • Programmable graphics hardware and GPU
  • Animation
  • Computer Graphics
  • Fluid simulation
  • Virtual reality
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IEEE International Conference on Image Processing (ICIP)
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International Symposium on Intelligent Signal Processing and Communication Systems (ISPACS)
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Publications: conference_itemaff

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23rd International Conference in Central Europe on Computer Graphics, Visualization and Computer Vision, WSCG 2015 - Full Papers Proceedings
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5th International Conference on Computer Graphics, Virtual Reality, Visualisation and Interaction in Africa (AFRIGRAPH)
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Eurographics
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Publications: conference_itemau

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Computer Graphics International 2012
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Workshop on Virtual Reality Interaction and Physical Simulation (VRIPHYS)
Publications: article

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Publications: article

Publications: article

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Graphics Interface 2020 (GI)
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Graphics Interface 2020 (GI)
Publications: conference_itemau

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Eurographics/SIGGRAPH Workshop on Computer Graphics Education (CGE)
Publications: article

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Graphic Interface Conference
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Advances in Computer Graphics : 38th Computer Graphics International Conference, CGI 2021, Virtual Event, September 6–10, 2021, Proceedings
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Medical Imaging 2005: Visualization, Image-Guided Procedures, and Display
Publications: article

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SIGGRAPH : Talks (Special Interest Group on Graphics and Interactive Techniques)
Publications: conference_item
35th Proceedings of Graphics Interface (GI)
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Graphics Interface 2020 (GI)
Publications: conference_itemau

Publications: article

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Proceedings of Graphics Interface 2005
Publications: book_section
Shader X4 : advanced rendering techniques
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Courses and support services

Courses

LOG750 Infographie (Fall 2021)
MTI836 Surfaces discrètes : représentation, algorithmes, et traitement (Fall 2021)

Assistance to students

Projet d'application à 9 crédits

    Capture d'images et algorithmes d'imagerie optimisés pour les agendas électroniques, by ElGhaouat,Mohammed.
    Summer 2005

    Co-directed by: Coallier, François
    Jeux vidéo : aperçu et suggestions d'amélioration du processus de développement en utilisant certaines techniques du génie logiciel, by Lafsihi,Said.
    Fall 2005

    Reconnaissance de primitives dans les façades, by Kacem,Anis.
    Winter 2012

    Animation d'agents autonomes intelligents dans un environnement virtuel, by Bessette,Carl.
    Fall 2007

    Développement d'une application graphique sur la simulation de l’écoulement de l’eau et de ses effets sur une surface, by Nguyen,Thanh Vinh.
    Fall 2009

Mémoire à 24 crédits

    Co-directed by: Paquette, Eric
    Utilisation de la notion de région d'intérêt pour la visualisation tridimensionnelle d'images médicales, by Piccand,Sébastien.
    Summer 2005

Mémoire à 30 crédits

    Adaptation et réutilisation de squelettes d'animation 3D, by Poirier,Martin.
    Fall 2009

    Modélisation procédurales de stalactites de glace, by Gagnon,Jonathan.
    Winter 2011

    Automatisation des expressions faciales liées à l'activité physique, by Boukhalfi,Tarik.
    Summer 2012

    Simulation de phénomènes de fonte et solidification à l'aide d'une simulation par particules, by Dagenais,François.
    Winter 2012

    Génération intelligente de modèles procéduraux par prospection des paramètres du L-système, by Salomon,Andrianjafy.
    Fall 2016

    Doublage visuel des vidéos monoculaires, by Zouaghi,Houssem.
    Winter 2021

    Apprentissage par dictionnaire pour la synthèse des détails de surface d'une simulation de fluide par particules, by Roy,Bruno.
    Winter 2015

    Optimization Approaches Applied to Animation Setup Transfer for Visual Effects, by Fallahdoust,Sahel.
    Summer 2016

    Co-directed by: Paquette, Eric
    3D Human Body Mesh Generation from 2D Images Using Body Silhouette, Bone Orientation, and Joints Triangulation, by Ajanohoun,Jordy.
    Winter 2021

    Co-directed by: Andrews, Sheldon
    Accélération de la simulation des corps mous pour les applications en temps réel, by Boukadida,Nabil.
    Winter 2021

    Improving the Intuitiveness and Control of 3D Morphable Models for Face Modeling of Virtual Avatars, by Aliari,Mohammadamin.
    Summer 2022

    Co-directed by: Vàzquez, Carlos
    Numérisation 3D de corps humanis à partir d'images, by Mallek,Fares.
    Summer 2022

Thèse de doctorat (recherche appliquée)

    Approches de remplissage automatique de trous à l'intérieur d'images et de séquences vidéo, by Benoit,Jocelyn.
    Summer 2016

    Synthèse d'effets de détérioration pour un rendu réaliste, by Clément,Olivier.
    Winter 2011

    Simulation de fluide interactive appliquée aux effets spéciaux, by Gagnon,Jonathan.
    Summer 2022

    Génération d'animations de phénomènes de changement de phase de la matière, by Dagenais,François.
    Summer 2022

    Efficient parallel computation of surface reconstruction for computer graphics fluid simulation, by Guzman Cortes,Julian Edgardo.
    Summer 2022

    Reconstructing, Transferring and Editing of 3D Surfaces, by Ghafourzadeh,Donya.
    Summer 2021

    Parellel computation to optimise particle-based fluid simulaiton for computer graphics, by Vervondel,Valentin.
    Summer 2022

    Dense Correspondence between Surfaces and its Application for 3D Character Modeling, by Ramachandran,Srinivasan.
    Summer 2022

Projet d'application à 15 crédits

    Développement d'une application graphique sur une plate-forme mobile, by Brochu,Martin.
    Summer 2012

    Migration du site web de Montréal ACM Siggraph vers un nouveau système de gestion de contenu, by Saidi,Mustapha.
    Fall 2012

    Réalisation d'un simulateur de fluide selon des paradigmes à représentation par particules, by Courtois,Thomas.
    Winter 2013

    Conception et réalisation d'une approche de dégradation interactive et artistique d'un environnement virtuel, by Dramé,Yakhoub.
    Summer 2013

    Animation faciale réaliste : amélioration d'un système de calcul d'effort et de choix d'animation pour la génération d'animation faciale réaliste, by Julieron,Lucas.
    Summer 2014

    Conception de méthodes de visualisation pour données géoréférencées, by Toko,Jean Pierre.
    Fall 2014

    Modélisation procédurale par L-Système : interagir, regénérer et visualiser, by Clément-Corriveau,Nykolas.
    Summer 2016

    Mise en correspondance de surfaces représentées par des maillages polygonaux pour le transfert d'attributs dans le cadre de l'animation de personnages, by Ribet,Sarah.
    Summer 2016

    Modélisation procédurale de coiffure pour avatars 3D à partir d'une photographie, by Bialais,Robin.
    Summer 2019

Projet d'intervention en entreprise à 15 crédits

    Co-directed by: Beauchamp, André
    Génération procédurale de cheveux pour modèles 3D, by Pellegrin,Florian.
    Summer 2021

Publications
Conference proceeding (17)

Jordy Ajanohoun, Eric Paquette, Carlos Vázquez. 2021. « Multi-view human model fitting using bone orientation constraint and joints triangulation ». IEEE International Conference on Image Processing (ICIP) (Anchorage, AK, USA, Sept. 19-22, 2021) p. 1094-1098. IEEE Computer Society.

Florian Pellegrin, Andre Beauchamp, Eric Paquette. 2021. « Curvature analysis of sculpted hair meshes for hair guides generation ». Advances in Computer Graphics : 38th Computer Graphics International Conference, CGI 2021, Virtual Event, September 6–10, 2021, Proceedings (En ligne, Sept. 6–10, 2021) p. 378-397. Cham : Springer International Publishing.

Donya Ghafourzadeh, Cyrus Rahgoshay, Sahel Fallahdoust, Andre Beauchamp, Adeline Aubame, Tiberiu Popa, Eric Paquette. 2020. « Part-based 3D face morphable model with anthropometric local control ». Graphics Interface 2020 (GI) (En ligne, May 28-29, 2020) Canadian Information Processing Society.

Donya Ghafourzadeh, Srinivasan Ramachandran, Martin De Lasa, Tiberiu Popa, Eric Paquette. 2020. « Local editing of cross-surface mappings with iterative least squares conformal maps ». Graphics Interface 2020 (GI) (En ligne, May 28-29, 2020) Canadian Information Processing Society.

Srinivasan Ramachandran, Tiberiu Popa, Eric Paquette. 2020. « Constraint-based spectral space template deformation for ear scans ». Graphics Interface 2020 (GI) (En ligne, May 28-29, 2020) Canadian Information Processing Society.

François Dagenais, Julián Guzman, Valentin Vervondel, Alexander Hay, Sébastien Delorme, David Mould, Eric Paquette. 2018. « Real-time virtual pipes simulation and modeling for small-scale shallow water ». Workshop on Virtual Reality Interaction and Physical Simulation (VRIPHYS) (Delft, Netherlands, Apr. 15-16, 2018) p. 45-54. The Eurographics Association.

Jocelyn Benoit, Eric Paquette. 2016. « Fast high-definition video background completion using features tracking ». International Symposium on Intelligent Signal Processing and Communication Systems (ISPACS) (Phuket, Thailand, Oct. 24-27, 2016) p. 6. Piscataway, NJ, USA : IEEE.

Tarik Boukhalfi, Christian Desrosiers, Eric Paquette. 2015. « A machine learning approach to automate facial expressions from physical activity ». 23rd International Conference in Central Europe on Computer Graphics, Visualization and Computer Vision, WSCG 2015 - Full Papers Proceedings (Pilsen, Czech Republic, June 8-12, 2015) p. 81-88. Vaclav Skala - Union Agency.

François Dagenais, Jonathan Gagnon, Eric Paquette. 2012. « A Prediction-correction approach for stable SPH fluid simulation from liquid to rigid ». Computer Graphics International 2012 (Bournemouth, UK, June 12-15, 2012)

Olivier Clément, Eric Paquette. 2011. « Enhancing image-based aging approaches ». Eurographics (Llandudno, UK, Apr. 11-15, 2011) p. 69-72. Switzerland : European Association for Computer Graphics.

Martin Poirier, Eric Paquette. 2009. « Methods for fast skeleton sketching ». SIGGRAPH : Talks (Special Interest Group on Graphics and Interactive Techniques) (New Orleans, LA, USA, Aug. 3-7, 2009) New York, NY, USA : Association for Computing Machinery.

Martin Poirier, Eric Paquette. 2009. « Rig retargeting for 3D animation ». 35th Proceedings of Graphics Interface (GI) (Kelowna, BC, Canada, May 25-27, 2009) p. 103-110. Toronto, Canada : Canadian Information Processing Society.

Olivier Clément, Jocelyn Benoit, Eric Paquette. 2008. « Efficient editing of aged object textures ». 5th International Conference on Computer Graphics, Virtual Reality, Visualisation and Interaction in Africa (AFRIGRAPH) (Grahamstown, South africa, Oct. 29-31, 2007) p. 151-158. New York, NY, USA : ACM Press.

Sébastien Piccand, Rita Noumeir, Eric Paquette. 2005. « Efficient visualization of volume data sets with region of interest and wavelets ». Medical Imaging 2005: Visualization, Image-Guided Procedures, and Display (San Diego, CA, USA, Feb. 13-15, 2005) p. 462-470. USA : SPIE.

Jean-François St-Amour, Eric Paquette, Pierre Poulin. 2005. « Soft shadows from extended light sources with penumbra deep shadow maps ». Proceedings of Graphics Interface 2005 (Victoria, BC, Canada, May 9-11, 2005) p. 105-112. Canadian Human-Computer Communications Society.

Eric Paquette. 2004. « Computer graphics and image processing as an introductory course ». Eurographics/SIGGRAPH Workshop on Computer Graphics Education (CGE) (Hangzhou, China, June 2-5, 2004) p. 14-19.

Eric Paquette, Pierre Poulin, George Drettakis. 2002. « The simulation of paint cracking and peeling ». Graphic Interface Conference (Calgary, AB, Canada, May 27-29, 2002) p. 59-68. Canadian Information Processing Society.

Peer-reviewed article published in a refereed journal (19)

Jonathan Gagnon, Julián E. Guzmán, David Mould, Eric Paquette. 2021. « Patch erosion for deformable lapped textures on 3D fluids ». Computer Graphics Forum. vol. 40 , nº 2. p. 367-374.

Donya Ghafourzadeh, Sahel Fallahdoust, Cyrus Rahgoshay, Andre Beauchamp, Adeline Aubame, Tiberiu Popa, Eric Paquette. 2021. « Local control editing paradigms for part-based 3D face morphable models ». Computer Animation and Virtual Worlds. vol. 32 , nº 6. 3 p.

Bruno Roy, Pierre Poulin, Eric Paquette. 2021. « Neural upflow : A scene flow learning approach to increase the apparent resolution of particle-based liquids ». Proceedings of the ACM on Computer Graphics and Interactive Techniques. vol. 4 , nº 3. 26 p.

Chao Sun, Srinivasan Ramachandran, Eric Paquette, Won-Sook Lee. 2021. « Single-view procedural braided hair modeling through braid unit identification ». Computer Animation and Virtual Worlds. vol. 32 , nº 3-4.

Bruno Roy, Eric Paquette, Pierre Poulin. 2020. « Particle upsampling as a flexible post-processing approach to increase details in animations of splashing liquids ». Computers and Graphics. vol. 88 p. 57-69.

Jonathan Gagnon, Julian E. Guzman, Valentin Vervondel, Francois Dagenais, David Mould, Eric Paquette. 2019. « Distribution update of deformable patches for texture synthesis on the free surface of fluids ». Computer Graphics Forum. vol. 38 , nº 7. p. 491-500.

François Dagenais, Valentin Vervondel, Julian E. Guzman, Alexander Hay, Sébastien Delorme, David Mould, Eric Paquette. 2018. « Extended virtual pipes for the stable and real-time simulation of small-scale shallow water ». Computers and Graphics. vol. 76 p. 84-95.

Sirinivasan Ramachandran, Donya Ghafourzadeh, Martin de Lasa, Tiberiu Popa, Éric Paquette. 2018. « Joint planar parameterization of segmented parts and cage deformation for dense correspondence ». Computers and Graphics. vol. 74 p. 202-212.

Jessica Conti, Benoit Ozell, Eric Paquette, Patrice Renaud. 2017. « Adjusting stereoscopic parameters by evaluating the point of regard in a virtual environment ». Computers and Graphics. vol. 69 p. 24-35.

F. Dagenais, J. Gagnon, E. Paquette. 2017. « Detail-preserving explicit mesh projection and topology matching for particle-based fluids ». Computer Graphics Forum. vol. 36 , nº 8. 14 p. p. 444-457.

Quentin Avril, Sarah Ribet, Donya Ghafourzadeh, Olivier Dionne, Srinivasan Ramachandran, Martin de Lasa, Sahel Fallahdoust, Eric Paquette. 2016. « Animation setup transfer for 3D CHaracters ». Computer Graphics Forum. vol. 35 , nº 2. p. 115-126.

François Dagenais, Jonathan Gagnon, Eric Paquette. 2016. « An efficient layered simulation workflow for snow imprints ». Visual Computer. vol. 32 , nº 6-8. 10 p. p. 881-890.

Jonathan Gagnon, François Dagenais, Eric Paquette. 2016. « Dynamic lapped texture for fluid simulations ». Visual Computer. vol. 32 , nº 6. 9 p. p. 901-909.

Jocelyn Benoit, Eric Paquette. 2015. « Localized search for high definition video completion ». Journal of WSCG. vol. 23 , nº 1. p. 45-54.

Jonathan Gagnon, Eric Paquette. 2011. « Procedural and interactive icicle modeling ». Visual Computer. vol. 27 , nº 6-8. p. 451-461.

Olivier Clément, Eric Paquette. 2010. « Adaptable aging factory for multiple objects and colorations ». Computers & Graphics. vol. 34 , nº 4. p. 460-467.

Sébastien Piccand, Rita Noumeir, Eric Paquette. 2008. « Region of interest and multiresolution for volume rendering ». IEEE Transactions on Information Technology in Biomedicine. vol. 12 , nº 5. p. 561-568.

Eric Paquette, Colin Barré-Brisebois, Jean-François Barras, Mohammed El Ghaouat. 2006. « Labs and framework for 2D content manipulation ». Computer Graphics Educational Materials Source .

Eric Paquette. 2005. « Computer graphics education in different curricula: analysis and proposal for courses  ». Computers & Graphics. vol. 29 , nº 2. p. 245-255.

Poster (2)

Nabil Boukadida, Sheldon Andrews, Eric Paquette. 2019. « Interactive soft-body simulation for surgical applications ». Poster presented during a conference : ACM SIGGRAPH Symposium on Interactive 3D Graphics and Games ( Montréal, QC, Canada, May 21-23, 2019 )

Tarik Boukhalfi, Christian Desrosiers, Eric Paquette. 2012. « A machine learning approach to automate facial expressions from physical activity ». Poster presented during a conference : Grand 2012 Conference ( Montréal, QC, Canada, May 2-4, 2012 )

Communication (3)

Jessica Conti, Benoît Ozell, Eric Paquette, Patrice Renaud. 2018. « Adjusting stereoscopic parameters by evaluating the point of regard in a virtual environment ». Communication during a conference : CHCCS Graphics Interface Conference ( Toronto, ON, Canada, May 8-11, 2018 )

P. Renaud, M. Lavoie, C. Joyal, T. Boukhalfi, D. Paquin, S. Bouchard, P. Jackson, J. Conti, B. Ozell, E. Paquette, S. Chartier, J.-P. Guay, M.-H. Cigna, G. Côté. 2014. « Virtual reality applications in forensic psychiatry: from research to clinical practice ». Communication during a conference : ICAP, 28th International Congress of Applied Psychology : From crisis to sustainable well being ( Paris, France, July 8-13, 2014 )

Eric Paquette. 2004. « CoGIP : a course on 2D computer graphics and image processing ». Communication during a conference : ACM SIGGRAPH 2004 Educators Program ( Los Angeles, CA, USA, Aug. 8-12, 2004 )

Chapter of book (1)

Jean-François St-Amour, Eric Paquette, Pierre Poulin, Philippe Beaudoin. 2005. « Real - time soft shadows using the PDSM technique ». In Shader X4 : advanced rendering techniques . p. 299-311. Charles River Media.

Student projects
Masters with thesis, Doctorate, Postdoctoral studies
3D Computer Graphics

Awards and honors