Eric Paquette

Eric Paquette
Professeur
Degrees B.Sc. (Sherbrooke), M.Sc. (Montréal), Ph.D. (Montréal)
Office A-4460
Presentation

Département de génie logiciel et des TI

Research interests:

  • Information and Communications Technologies

Research areas:

  • Animation
  • Illumination
  • Programmable graphics hardware and GPU
  • Computer Graphics
  • Computer graphics
  • Virtual reality
  • Fluid simulation
  • Natural phenomena simulation
  • Realistic image synthesis
Publications: article

Publications: conference_item
International Symposium on Intelligent Signal Processing and Communication Systems (ISPACS)
Publications: article

Publications: conference_itemaff

Publications: conference_item
23rd International Conference in Central Europe on Computer Graphics, Visualization and Computer Vision, WSCG 2015 - Full Papers Proceedings
Publications: conference_item
5th International Conference on Computer Graphics, Virtual Reality, Visualisation and Interaction in Africa (AFRIGRAPH)
Publications: article

Publications: conference_item
Eurographics
Publications: article

Publications: article

Publications: conference_item
Computer Graphics International 2012
Publications: article

Publications: conference_item
Workshop on Virtual Reality Interaction and Physical Simulation
Publications: article

Publications: article

Publications: article

Publications: conference_itemau

Publications: conference_item
Eurographics/SIGGRAPH Workshop on Computer Graphics Education (CGE)
Publications: article

Publications: article

Publications: conference_item
Graphic Interface Conference
Publications: conference_item
Medical Imaging 2005: Visualization, Image-Guided Procedures, and Display
Publications: article

Publications: conference_item
SIGGRAPH : Talks (Special Interest Group on Graphics and Interactive Techniques)
Publications: conference_item
35th Proceedings of Graphics Interface (GI)
Publications: article

Publications: conference_itemau

Publications: conference_item
Proceedings of Graphics Interface 2005
Publications: book_section
Shader X4 : advanced rendering techniques
Courses and support services

Courses

LOG750 Infographie (Winter 2019)
MTI835 Développement d'applications graphiques (Summer 2018)

Assistance to students

Projet d'application à 9 crédits

    Capture d'images et algorithmes d'imagerie optimisés pour les agendas électroniques, by ElGhaouat,Mohammed.
    Summer 2005

    Co-directed by: Coallier, François
    Jeux vidéo : aperçu et suggestions d'amélioration du processus de développement en utilisant certaines techniques du génie logiciel, by Lafsihi,Said.
    Fall 2005

    Reconnaissance de primitives dans les façades, by Kacem,Anis.
    Winter 2012

    Animation d'agents autonomes intelligents dans un environnement virtuel, by Bessette,Carl.
    Fall 2007

    Développement d'une application graphique sur la simulation de l’écoulement de l’eau et de ses effets sur une surface, by Nguyen,Thanh Vinh.
    Fall 2009

Mémoire à 24 crédits

    Conception et modélisation d'un simulateur d'alarme de multiplexeur pour les réseaux SONET, by Michina,Evguenia.
    Fall 2003

    Co-directed by: Poulin, Pierre
    Filtrage de textures en utilisant une approche de rendu par points, by Touloumis,Dimitrios.
    Summer 2006

Mémoire à 30 crédits

    Co-directed by: Poulin, Pierre
    Filtrage de textures en utilisant une approche de rendu par points, by Touloumis,Dimitrios.
    Winter 2010

    Intégration d'effets de détérioration dans les images de synthèse, by Benoit,Jocelyn.
    Winter 2008

    Synthèse d'effets de détérioration pour le réalisme des objets virtuels, by Clément,Olivier.
    Winter 2008

    Adaptation et réutilisation de squelettes d'animation 3D, by Poirier,Martin.
    Fall 2009

    Modélisation procédurales de stalactites de glace, by Gagnon,Jonathan.
    Winter 2011

    Automatisation des expressions faciales liées à l'activité physique, by Boukhalfi,Tarik.
    Summer 2012

    Simulation de phénomènes de fonte et solidification à l'aide d'une simulation par particules, by Dagenais,François.
    Winter 2012

    Génération intelligente de modèles procéduraux par prospection des paramètres du L-système, by Salomon,Andrianjafy.
    Fall 2016

    Développement d'une application graphique sur une plate-forme mobile, by Brochu,Martin.
    Fall 2011

    Apprentissage par dictionnaire pour la synthèse des détails de surface d'une simulation de fluide par particules, by Roy,Bruno.
    Winter 2015

    Optimization Approaches Applied to Animation Setup Transfer for Visual Effects, by Fallahdoust,Sahel.
    Summer 2016

    Co-directed by: Andrews, Sheldon
    Simulation du fraisage d'os et du nettoyage pour l'entraînement chirurgical en réalité virtuelle, by Boukadida,Nabil.
    Summer 2019

Thèse de doctorat (recherche appliquée)

    Approches de remplissage automatique de trous à l'intérieur d'images et de séquences vidéo, by Benoit,Jocelyn.
    Summer 2016

    Synthèse d'effets de détérioration pour un rendu réaliste, by Clément,Olivier.
    Winter 2011

    Calcul efficace d'une simulation de fluide pour les effets visuels, by Gautier,Ronan.
    Summer 2012

    Simulation de fluide interactive appliquée aux effets spéciaux, by Gagnon,Jonathan.
    Winter 2019

    Génération d'animations de phénomènes de changement de phase de la matière, by Dagenais,François.
    Summer 2019

    Efficient parallel computation of surface reconstruction for computer graphics fluid simulation, by Guzman Cortes,Julian Edgardo.
    Summer 2019

    Transfer of facial expression through correspondences for computer graphics applications, by Ghafourzadeh,Donya.
    Summer 2019

    Parellel computation to optimise particle-based fluid simulaiton for computer graphics, by Vervondel,Valentin.
    Summer 2019

    Transfer of clothing and accessories between meshes for computer animation, by Ramachandran,Srinivasan.
    Summer 2019

Projet d'application à 15 crédits

    Développement d'une application graphique sur une plate-forme mobile, by Brochu,Martin.
    Summer 2012

    Migration du site web de Montréal ACM Siggraph vers un nouveau système de gestion de contenu, by Saidi,Mustapha.
    Fall 2012

    Réalisation d'un simulateur de fluide selon des paradigmes à représentation par particules, by Courtois,Thomas.
    Winter 2013

    Conception et réalisation d'une approche de dégradation interactive et artistique d'un environnement virtuel, by Dramé,Yakhoub.
    Summer 2013

    Animation faciale réaliste : amélioration d'un système de calcul d'effort et de choix d'animation pour la génération d'animation faciale réaliste, by Julieron,Lucas.
    Summer 2014

    Conception de méthodes de visualisation pour données géoréférencées, by Toko,Jean Pierre.
    Fall 2014

    Modélisation procédurale par L-Système : interagir, regénérer et visualiser, by Clément-Corriveau,Nykolas.
    Summer 2016

    Mise en correspondance de surfaces représentées par des maillages polygonaux pour le transfert d'attributs dans le cadre de l'animation de personnages, by Ribet,Sarah.
    Summer 2016

    Modélisation procédurale de coiffure pour avatars 3D à partir d''une photographie, by Bialais,Robin.
    Winter 2019

Stage industriel et rapport technique, 3 cr.

    Rapport de stage STA802, by Salloumi,Hanae.
    Summer 2013

Publications
Conference report (12)

Sheldon Andrews, Kenny Erleben, Fabrice Jaillet, Gabriel Zachmann. François Dagenais, Julián Guzman, Valentin Vervondel, Alexander Hay, Sébastien Delorme, David Mould, Eric Paquette. 2018. « Real-time virtual pipes simulation and modeling for small-scale shallow water ». Workshop on Virtual Reality Interaction and Physical Simulation (Delft, Netherlands, Apr. 15-16, 2018) The Eurographics Association.

Jocelyn Benoit, Eric Paquette. 2016. « Fast high-definition video background completion using features tracking ». International Symposium on Intelligent Signal Processing and Communication Systems (ISPACS) (Phuket, Thailand, Oct. 24-27, 2016) p. 6. Piscataway, NJ, USA. IEEE.

Tarik Boukhalfi, Christian Desrosiers, Eric Paquette. 2015. « A machine learning approach to automate facial expressions from physical activity ». 23rd International Conference in Central Europe on Computer Graphics, Visualization and Computer Vision, WSCG 2015 - Full Papers Proceedings (Pilsen, Czech Republic, June 8-12, 2015) p. 81-88. Vaclav Skala - Union Agency.

François Dagenais, Jonathan Gagnon, Eric Paquette. 2012. « A Prediction-correction approach for stable SPH fluid simulation from liquid to rigid ». Computer Graphics International 2012 (Bournemouth, UK, June 12-15, 2012)

Olivier Clément, Eric Paquette. 2011. « Enhancing image-based aging approaches ». Eurographics (Llandudno, UK, Apr. 11-15, 2011) p. 69-72. Switzerland. European Association for Computer Graphics.

Martin Poirier, Eric Paquette. 2009. « Methods for fast skeleton sketching ». SIGGRAPH : Talks (Special Interest Group on Graphics and Interactive Techniques) (New Orleans, LA, USA, Aug. 3-7, 2009) New York, NY, USA. Association for Computing Machinery.

Martin Poirier, Eric Paquette. 2009. « Rig retargeting for 3D animation ». 35th Proceedings of Graphics Interface (GI) (Kelowna, BC, Canada, May 25-27, 2009) p. 103-110. Toronto, Canada. Canadian Information Processing Society.

Olivier Clément, Jocelyn Benoit, Eric Paquette. 2008. « Efficient editing of aged object textures ». 5th International Conference on Computer Graphics, Virtual Reality, Visualisation and Interaction in Africa (AFRIGRAPH) (Grahamstown, South africa, Oct. 29-31, 2007) p. 151-158. New York, NY, USA. ACM Press.

Sébastien Piccand, Rita Noumeir, Eric Paquette. 2005. « Efficient visualization of volume data sets with region of interest and wavelets ». Medical Imaging 2005: Visualization, Image-Guided Procedures, and Display (San Diego, CA, USA, Feb. 13-15, 2005) p. 462-470. USA. SPIE.

Jean-François St-Amour, Eric Paquette, Pierre Poulin. 2005. « Soft shadows from extended light sources with penumbra deep shadow maps ». Proceedings of Graphics Interface 2005 (Victoria, BC, Canada, May 9-11, 2005) p. 105-112. Canadian Human-Computer Communications Society.

Eric Paquette. 2004. « Computer graphics and image processing as an introductory course ». Eurographics/SIGGRAPH Workshop on Computer Graphics Education (CGE) (Hangzhou, China, June 2-5, 2004) 6 p. p. 14-19.

Eric Paquette, Pierre Poulin, George Drettakis. 2002. « The simulation of paint cracking and peeling ». Graphic Interface Conference (Calgary, AB, Canada, May 27-29, 2002) p. 59-68. Canadian Information Processing Society.

Peer-reviewed article published in a refereed journal (13)

François Dagenais, Valentin Vervondel, Julian E. Guzman, Alexander Hay, Sébastien Delorme, David Mould, Eric Paquette. 2018. « Extended virtual pipes for the stable and real-time simulation of small-scale shallow water ». Computers and Graphics, vol.76, p. 84-95.

Sirinivasan Ramachandran, Donya Ghafourzadeh, Martin de Lasa, Tiberiu Popa, Éric Paquette. 2018. « Joint planar parameterization of segmented parts and cage deformation for dense correspondence ». Computers and Graphics, vol.74, p. 202-212.

Jessica Conti, Benoit Ozell, Eric Paquette, Patrice Renaud. 2017. « Adjusting stereoscopic parameters by evaluating the point of regard in a virtual environment ». Computers and Graphics, vol.69, p. 24-35.

F. Dagenais, J. Gagnon, E. Paquette. 2017. « Detail-preserving explicit mesh projection and topology matching for particle-based fluids ». Computer Graphics Forum, vol.36, 14 p. p. 444-457.

Quentin Avril, Sarah Ribet, Donya Ghafourzadeh, Olivier Dionne, Srinivasan Ramachandran, Martin de Lasa, Sahel Fallahdoust, Eric Paquette. 2016. « Animation setup transfer for 3D CHaracters ». Computer Graphics Forum, vol.35, p. 115-126.

François Dagenais, Jonathan Gagnon, Eric Paquette. 2016. « An efficient layered simulation workflow for snow imprints ». Visual Computer, vol.32, 10 p. p. 881-890.

Jonathan Gagnon, François Dagenais, Eric Paquette. 2016. « Dynamic lapped texture for fluid simulations ». Visual Computer, vol.32, 9 p. p. 901-909.

Jocelyn Benoit, Eric Paquette. 2015. « Localized search for high definition video completion ». Journal of WSCG, vol.23, p. 45-54.

Jonathan Gagnon, Eric Paquette. 2011. « Procedural and interactive icicle modeling ». Visual Computer, vol.27, p. 451-461.

Olivier Clément, Eric Paquette. 2010. « Adaptable aging factory for multiple objects and colorations ». Computers & Graphics, vol.34, p. 460-467.

Sébastien Piccand, Rita Noumeir, Eric Paquette. 2008. « Region of interest and multiresolution for volume rendering ». IEEE Transactions on Information Technology in Biomedicine, vol.12, p. 561-568.

Eric Paquette, Colin Barré-Brisebois, Jean-François Barras, Mohammed El Ghaouat. 2006. « Labs and framework for 2D content manipulation ». Computer Graphics Educational Materials Source , vol.,

Eric Paquette. 2005. « Computer graphics education in different curricula: analysis and proposal for courses  ». Computers & Graphics, vol.29, p. 245-255.

Communication (2)

P. Renaud, M. Lavoie, C. Joyal, T. Boukhalfi, D. Paquin, S. Bouchard, P. Jackson, J. Conti, B. Ozell, E. Paquette, S. Chartier, J.-P. Guay, M.-H. Cigna, G. Côté. 2014. « Virtual reality applications in forensic psychiatry: from research to clinical practice ». Communication during a conference : ICAP, 28th International Congress of Applied Psychology : From crisis to sustainable well being ( Paris, France, July 8-13, 2014 )

Eric Paquette. 2004. « CoGIP : a course on 2D computer graphics and image processing ». Communication during a conference : ACM SIGGRAPH 2004 Educators Program ( Los Angeles, CA, USA, Aug. 8-12, 2004 )

Poster (1)

Tarik Boukhalfi, Christian Desrosiers, Eric Paquette. 2012. « A machine learning approach to automate facial expressions from physical activity ». Poster presented during a conference : Grand 2012 Conference ( Montréal, QC, Canada, May 2-4, 2012 )

Chapter of book (1)

Jean-François St-Amour, Eric Paquette, Pierre Poulin, Philippe Beaudoin. 2005. « Real - time soft shadows using the PDSM technique ». p. 299-311.

Student projects

Award and distinction